Norges viktigste handelspartnereEndret: 2. mars 2022Europeiske land, og da EU-landene spesielt, er vÃĨrt stÃļrste og viktigste handelsomrÃĨde. Av den samlede vareimporten utenom skip og oljeplattformer kom i overkant av 458 milliarder kroner eller 55 prosent fra EU. Andelen var imidlertid ett prosentpoeng lavere enn i 2020. Kina er det enkeltlandet Norge importerte mest fra i fjor. I 2021 Ãļkte vareimporten fra Kina med 20 prosent fra ÃĨret fÃļr og 44 prosent fra 2019.
Etter en Ãļkning i rÃĨoljeeksporten til Storbritannia i 2018, minsket den de to pÃĨfÃļlgende ÃĨrene fÃļr den steg med 62 prosent til 106 milliarder kroner i 2021. Eksportverdien av naturgass belÃļp seg til 135 milliarder kroner i 2021, en mer enn firedobling fra 2020 og den hÃļyeste eksportverdien noensinne. Ãkningen er i trÃĨd med den generelle utviklingen i olje- og gasseksporten i 2021.
I 2021 innfÃļrte vi varer fra Sverige for 96 milliarder kroner, en oppgang pÃĨ 18 prosent fra ÃĨret fÃļr. Vareimporten fra Tyskland steg med 8 prosent til 95 milliarder kroner i samme periode. Viktige varegrupper fra Sverige er mineraloljer og mineraloljeprodukter, kjÃļretÃļyer for vei, samt tÃļmmer og trelast. Vi innfÃļrte mer enn 6 600 fra Sverige til en verdi av 2, 5 milliarder kroner i fjor, en nedgang pÃĨ 153 millioner kroner fra ÃĨret fÃļr. StÃļrst oppgang var det i innfÃļrselen av mineraler og mineraloljeprodukter som Ãļkte med 70 prosent i 2021. Importen var 14 prosent hÃļyere enn i 2019. Tyskland er det landet vi importerte flest personbiler fra.
Fisk for 4, 9 milliarder til Kina Av land utenfor Europa importerer vi mest fra Kina etterfulgt av USA. Kina har lenge vÃĶrt et sentralt opprinnelsesland for norsk vareimport, men i 2020 ble for fÃļrste gang Kina det stÃļrste importlandet. Vi innfÃļrte varer fra Kina for nesten 111 milliarder kroner i fjor, eller 13 prosent av vÃĨr import utenom skip og oljeplattformer. De viktigste importvarene fra Kina var telekommunikasjonsapparater og databehandlingsutstyr. I 2021 kom nesten tre av fire mobiltelefoner fra Kina, en andel som har vÃĶrt stabil de siste seks ÃĨrene. NÃĨr det gjelder import av bÃĶrbare PC-er, kom 90 prosent fra Kina i fjor.
Tyskland har siden 2013 vÃĶrt den stÃļrste mottakeren av norsk naturgass og eksporten belÃļp seg til rekordhÃļye 208 milliarder kroner i 2021. Dette er en mer enn firedobling fra ÃĨret fÃļr. Noe av den norske gasseksporten gÃĨr imidlertid videre inn i europeiske distribusjonssystemer, og ender til slutt i andre land.
Tilsvarende andel var 29 prosent i 2020. Vi innfÃļrte flere og dyrere biler fra Tyskland i 2021 sammenlignet med ÃĨret fÃļr. Figur 2. Fastlandseksport av varer til ulike verdensdeler. 2021 Storbritannia stor olje- og gassimportÃļr Dersom vi inkluderer varer fra sokkelen eksporterte vi som tidligere ÃĨr mest til Storbritannia, etterfulgt av Tyskland og Nederland. I 2021 eksporterte vi rÃĨolje og naturgass til Storbritannia til en samlet verdi av i overkant av 240 milliarder kroner, en oppgang pÃĨ 150 prosent fra ÃĨret fÃļr. Etter en Ãļkning i rÃĨoljeeksporten til Storbritannia i 2018, minsket den de to pÃĨfÃļlgende ÃĨrene fÃļr den steg med 62 prosent til 106 milliarder kroner i 2021. Eksportverdien av naturgass belÃļp seg til 135 milliarder kroner i 2021, en mer enn firedobling fra 2020 og den hÃļyeste eksportverdien noensinne.
Ãkningen er i trÃĨd med den generelle utviklingen i olje- og gasseksporten i 2021. Tyskland har siden 2013 vÃĶrt den stÃļrste mottakeren av norsk naturgass og eksporten belÃļp seg til rekordhÃļye 208 milliarder kroner i 2021. Dette er en mer enn firedobling fra ÃĨret fÃļr. Noe av den norske gasseksporten gÃĨr imidlertid videre inn i europeiske distribusjonssystemer, og ender til slutt i andre land. Eksporten av rÃĨolje til Kina endte pÃĨ nesten 52 milliarder kroner i 2021, en oppgang pÃĨ 49 prosent fra ÃĨret fÃļr og mer enn femdobling fra 2019.
StÃļrst Ãļkning var det i importen av kinesiske elbiler, som Ãļkte fra om lag 8 750 stykk i 2020 til 27 050 stykk i 2021. Importen fra USA utgjorde 53 milliarder kroner i samme periode, eller 6 prosent av vÃĨr import utenom skip og oljeplattformer. De stÃļrste importverdiene fra USA er innenfor produktgruppene andre transportmidler, mineraloljer og mineraloljeprodukter og kjÃļretÃļyer for vei. I 2021 importerte vi eksempelvis fly fra USA til en samlet verdi av 6, 2 milliarder kroner. Videre importerte vi nesten 10 000 personbiler for 3, 8 milliarder kroner. Likeledes er USA og Kina de to stÃļrste mottakerne av norske fastlandsvarer utenfor Europa. De to landene importerte norske fastlandsvarer for henholdsvis 36 og 28 milliarder kroner i 2021, en andel pÃĨ 7 og 5 prosent av vÃĨr totale fastlandseksport. Fisk og fiskevarer er viktige eksportvarer til bÃĨde USA og Kina.
I 2021 innfÃļrte vi varer fra Sverige for 96 milliarder kroner, en oppgang pÃĨ 18 prosent fra ÃĨret fÃļr. Vareimporten fra Tyskland steg med 8 prosent til 95 milliarder kroner i samme periode. Viktige varegrupper fra Sverige er mineraloljer og mineraloljeprodukter, kjÃļretÃļyer for vei, samt tÃļmmer og trelast. Vi innfÃļrte mer enn 6 600 fra Sverige til en verdi av 2, 5 milliarder kroner i fjor, en nedgang pÃĨ 153 millioner kroner fra ÃĨret fÃļr. StÃļrst oppgang var det i innfÃļrselen av mineraler og mineraloljeprodukter som Ãļkte med 70 prosent i 2021. Importen var 14 prosent hÃļyere enn i 2019. Tyskland er det landet vi importerte flest personbiler fra. I 2021 importerte vi nesten 51 000 tyske personbiler, noe som er 25 prosent av den totale personbilimporten til Norge.
Milliarder kroner. 2021 Utenom olje, gass, skip og oljeplattformer utfÃļrte vi i 2021 varer til EU til en verdi av 314 milliarder, eller 58 prosent av samlet. Tilsvarende andel var 59 prosent i 2020 og 65 prosent i 2019. I 2019 var imidlertid Storbritannia en del av EU-aggregatet. 1 av 4 biler kjÃļpes fra Tyskland Sverige og Tyskland er blant de europeiske landene vi handler mest med, bÃĨde pÃĨ import- og eksportsiden.
I 2021 importerte vi nesten 51 000 tyske personbiler, noe som er 25 prosent av den totale personbilimporten til Norge. Tilsvarende andel var 29 prosent i 2020. Vi innfÃļrte flere og dyrere biler fra Tyskland i 2021 sammenlignet med ÃĨret fÃļr. Figur 2. Fastlandseksport av varer til ulike verdensdeler. 2021 Storbritannia stor olje- og gassimportÃļr Dersom vi inkluderer varer fra sokkelen eksporterte vi som tidligere ÃĨr mest til Storbritannia, etterfulgt av Tyskland og Nederland. I 2021 eksporterte vi rÃĨolje og naturgass til Storbritannia til en samlet verdi av i overkant av 240 milliarder kroner, en oppgang pÃĨ 150 prosent fra ÃĨret fÃļr.
Tilsvarende tall for nettbrett var 88 prosent. Importen av kjÃļretÃļyer fra Kina var imidlertid den varegruppen som Ãļkte mest i 2021, og kunne vise til en mer enn dobling i importverdien. Vi innfÃļrte over dobbelt sÃĨ mange personbiler fra Kina i 2021 sammenlignet med ÃĨret fÃļr. StÃļrst Ãļkning var det i importen av kinesiske elbiler, som Ãļkte fra om lag 8 750 stykk i 2020 til 27 050 stykk i 2021. Importen fra USA utgjorde 53 milliarder kroner i samme periode, eller 6 prosent av vÃĨr import utenom skip og oljeplattformer. De stÃļrste importverdiene fra USA er innenfor produktgruppene andre transportmidler, mineraloljer og mineraloljeprodukter og kjÃļretÃļyer for vei. I 2021 importerte vi eksempelvis fly fra USA til en samlet verdi av 6, 2 milliarder kroner. Videre importerte vi nesten 10 000 personbiler for 3, 8 milliarder kroner.
Eksporten av rÃĨolje til Kina endte pÃĨ nesten 52 milliarder kroner i 2021, en oppgang pÃĨ 49 prosent fra ÃĨret fÃļr og mer enn femdobling fra 2019. Fisk for 4, 9 milliarder til Kina Av land utenfor Europa importerer vi mest fra Kina etterfulgt av USA. Kina har lenge vÃĶrt et sentralt opprinnelsesland for norsk vareimport, men i 2020 ble for fÃļrste gang Kina det stÃļrste importlandet. Vi innfÃļrte varer fra Kina for nesten 111 milliarder kroner i fjor, eller 13 prosent av vÃĨr import utenom skip og oljeplattformer. De viktigste importvarene fra Kina var telekommunikasjonsapparater og databehandlingsutstyr.
Fiskeeksporten til USA endte pÃĨ 7, 6 milliarder kroner i 2021, 17 prosent mer enn ÃĨret fÃļr, og en mer enn seksdobling fra 2012. Etter ÃĨ ha Ãļkt hvert ÃĨr mellom 2015 og 2019 ble fiskeeksporten til Kina redusert med 26 prosent i 2020. Nedgangen knyttes i stor grad til koronapandemien og nye krav til den kinesiske matimporten som kom i kjÃļlvannet av denne.
Figur 1. Import av varer fra ulike verdensdeler. Milliarder kroner. 2021 Utenom olje, gass, skip og oljeplattformer utfÃļrte vi i 2021 varer til EU til en verdi av 314 milliarder, eller 58 prosent av samlet. Tilsvarende andel var 59 prosent i 2020 og 65 prosent i 2019. I 2019 var imidlertid Storbritannia en del av EU-aggregatet. 1 av 4 biler kjÃļpes fra Tyskland Sverige og Tyskland er blant de europeiske landene vi handler mest med, bÃĨde pÃĨ import- og eksportsiden.
Norges viktigste handelspartnereEndret: 2. mars 2022Europeiske land, og da EU-landene spesielt, er vÃĨrt stÃļrste og viktigste handelsomrÃĨde. Av den samlede vareimporten utenom skip og oljeplattformer kom i overkant av 458 milliarder kroner eller 55 prosent fra EU. Andelen var imidlertid ett prosentpoeng lavere enn i 2020. Kina er det enkeltlandet Norge importerte mest fra i fjor. I 2021 Ãļkte vareimporten fra Kina med 20 prosent fra ÃĨret fÃļr og 44 prosent fra 2019. Figur 1. Import av varer fra ulike verdensdeler.
Norge snudde mot Tyskland etter Omarsdottir-dobbel â VG NÃĨ
FÃļlg live sport online - Streame sport pÃĨ nett - Viaplay
Norges viktigste handelspartnere - Statistisk sentralbyrÃĨ
I 2021 kom nesten tre av fire mobiltelefoner fra Kina, en andel som har vÃĶrt stabil de siste seks ÃĨrene. NÃĨr det gjelder import av bÃĶrbare PC-er, kom 90 prosent fra Kina i fjor. Tilsvarende tall for nettbrett var 88 prosent. Importen av kjÃļretÃļyer fra Kina var imidlertid den varegruppen som Ãļkte mest i 2021, og kunne vise til en mer enn dobling i importverdien. Vi innfÃļrte over dobbelt sÃĨ mange personbiler fra Kina i 2021 sammenlignet med ÃĨret fÃļr.
Folkemord - FN-sambandet
TV og streaming | handball.no - Norges HÃĨndballforbund